نقش های دانش آموختگان در جامعه

 
نقش های آموزشی ، پژوهش ، خدماتی و مشاوره ای
 
توانمندی ها و مهارتهای مورد انتظار برای دانش آموختگان ( Expected Competencies)
الف- توانمندی های پایه مورد انتظار ( General Competencies )
 
توانمندی های عمومی مورد انتظار برای دانش آموختگان این مقطع عبارتند از :
  • مهارتهای ارتباط  تعامل
  • آموزش و تدریس
  • پژوهش و نگارش پروژه های تحقیقاتی و مقالات علمی
  • تفکر نقادانه
  • مهارت های حل مسئله
  • مهارتهای مدیریت مبتنی بر شواهد ( سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، سازماندهی ، پایش ، نظارت  و کنترل و ارزشیابی
  • حرفه ای گرایی
 ب- جدول تطبیقی وظایف حرفه ای و توانمندی های اختصاصی مورد انتظار دانش آموختگان و کدهای درسی مرتبط با آنها توانمندی های اختصاصی مورد انتظار برای دانش آموختگان این مقطع عبارتند از :
  • طراحی و انجام آزمایشها و تحقیقات تخصصی و آزمایشگاهی مرتبط با فیزیولوژی پزشکی
  • بکارگیری ابزار و وسایل نوین آزمایشگاهی مورد نیاز این رشته
  • انطباق و بکارگیری داده های تحقیقاتی فیزیولوژی پزشکی در جهت رفع نیازهای حوزه سلامت
  • تجزیه و تحلیل و بهره مندی از یافته های تحقیقاتی و پژوهشی مرتبط با رشته
 
توانمندی های اختصاصی شرح وظایف حرفه ای
ارتباطات  تعامل بین بخشی 
  •  
برقراری تعامل آموزش ، تحقیقاتی و مشاوره ای با سایر رشته های حوزه سلامت
برقراری تعامل با گروه های بالینی و پایه و حوزه های مرتبط با سلامت
آموزش
 
طراحی و تدوین برنامه های درسی در زمینه مرتبط با فیزیولوژی پزشکی بر
حسب مخاطبین رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف علوم پزشکی و غیر پزشکی
  آموزش نحوه کارکرد دستگاههای بدن در شرایط طبیعی و موقعیتهای مختلف
(ورزش ، فضا و زیر دریا و غیره) و موارد پاتولوزیک
آموزش کاربرد دانسته های پایه فیزیولوژی در تفسیر شرایط فیزیولوژیک و
پاتولوژیک به تخصص های بالینی مربوطه
 
 
پژوهش
طراحی پژوهش ها در زمینه فیزیولوژی و بررسی عوامل موثر در ایجاد اختلالات
پاتولوژیک با تکیه بر دانش فیزیولوژی
همکاری پژوهشی با محققین باینی در راستای شناخت فیزیوپاتولوژی بیماریها و
دستیابی به راهکارهای نوین برای درمان آنها
مشارکت در انجام طرح های ملی غربالگری و برنامه های پیشگیری از بیماری ها
مشارکت در طرح های بین المللی از طریق ارتباط با مراکز تحقیقاتی خارج از کشور
سازماندهی و مدیریت امور پژوهشی در جهت ارتقا خدمات نظام سلامت
راه اندازی مراکز تحقیقاتی با رویکرد کاربردی
مشارکت در طراحی و توسعه بانک های اطلاعاتی داده های سلولی ، مولکولی و
بالینی در سطح ملی و یا بین المللی و یا هردو
 
 
کاربست فیزیولوژی در بالین
طراحی و انجام آزمایشات تخصصی کاربردی فیزیولوژی پزشکی
ارائه خدمات مشاوره ای تخصصی در زمینه فیزیولوژی پزشکی
بکارگیری روشهای نوین توسعه یافته در فیزیولوژی در تحقیقات بالینی
ارائه خدمات و مشاوره برای کمک به ارتقا سبک زندگی سالم و پیشگیری از بیماری
 
 
 
ج- مهارت های عملی مورد انتظار ( Expected procedural skills ) :
 
مهارت حداقل تعداد موارد انجام مهارت برای یادگیری
  مشاهده کمک در
  •  
انجام مستقل کل دفعات
القا بیهوشی در حیوانات آزمایشگاهی ، اندازه گیری مستقیم فشارخون
شریانی حیوانات آزمایشگاهی
۵
۵
۵
۵
اندازه گیری هورمونها به روش RIA و الایزا و روش های روز امد
۱۰
۵
۱۰
۵
روشهای ایجاد درد و اندازه گیری شدت آن در رفلکسهای دردناک
۵
۵
۵
۱۵
به کارگیری روشهای سنجشی و تشخیصی بیماریهای ریوی و کلیوی
۱۰
۵
  •  
۱۵
کار با دستگاه ABG
۱۰
۱۰
۱۰
۳۰
کار با دستگاه دیالیز
۱۰
۵
  •  
۱۵
بکارگیری روشهای سنجشی و تشخیصی بیماریهای قلبی  عروقی و مغزی
۲۰
۵
  •  
۲۵
اندازه گیری متغیرهای قلب و عروق در مدل های حیوانی و انسانی
۱۰
۵
۳
۱۸
روشهای سنجش ترشح اسید در مدلهای حیوانی و در انسان
۱۰
۵
۵
۲۰
طراحی ، راه اندازی و آزمون عملکردی Setup های مختلف
الکتروفیزیولوژی سلولی در زمینه های مختلف قلبی  عروقی ، مغزی و
غیره
۱۰
۵
۵
۲۰
  •  
۱۰
۵
۳
۱۸
ثبت فعالیت ای مغزی در سطوح مختلف ( امواج مغزی ، پتانسیل های
خارج سلولی و پتانسیل های میدانی ، ادیومتری ، نیستاگموگرافی وغیره
۱۰
۵
۳
۱۸
انجام تستهای عملکردی (نورولوژیک) سیستم عصبی : رفلکس ها و ...
۲۰
۱۰
۵
۳۵
ثبت رفتاری و الکتروفیزیولوژیک اعمال برتر (یادگیری ، حافظه ، زبان ،
خواب ، رفتار های اجتماعی ، و ...) مغز در انسان و  تجزیه تحلیل
داده های مرتبط با آن
۵
۳
۲
۱۰
بکارگیری روشهای اندازه گیری و سنجش کمیو کیفی ملکولی از
جمله پپتیدها ، پروتئین ها و سایر مولکولها در مایعات بیولوژیک و بافتهای بدن
۲۰
۱۰
۵
​​​​​​​۳۵
Template settings